dissabte, 15 de maig del 2010

EL SÍNDROME DE DOWN






SÍNDROME DE DOWN


És una situació que succeeix en l’espècie humana com a conseqüència d’una particular alteració genètica, on les cèl·lules posseeixen en el seu nucli un cromosoma de més, és a dir, 47 cromosomes en lloc de 46.


Aquest síndrome és caracteritza per la presència d’un grau variable de retràs mental i uns trets físics peculiars que li donen un aspecte reconegut. És la causa més freqüent de discapacitat psíquica congènita.


CARACTERÍSTIQUES D’AQUESTS INFANTS

Els trets comuns de les persones amb la SD són:

Algunes característiques físiques particulars, com ara: ulls lleugerament esgaiats, coll curt, cabells fins i llisos, mida petita, etc.

  • Hipotonia muscular generalitzada.
  • Discapacitat intel·lectual.
  • Creixença retardada i vellesa prematura.
  • Pèrdues auditives degudes a malformacions
  • Infeccions de l’aparell respiratori.
  • Malaltia d’Alzheimer


LES NEE QUE REQUEREIXEN AQUESTS INFANTS


  • Necessiten estratègies didàctiques individualitzades.
  • Requereixen que se'ls ensenyin coses que uns altres aprenen espontàniament.
  • Necessiten més temps d’escolarització.
  • Precisen major nombre d'exemples, exercicis, activitats, més pràctica, més assajos i repeticions per a arribar a les mateixes capacitats.
  • Requereixen adaptacions Curriculars Individuals.
  • Necessiten suports personals de professionals especialitzats.


LA INTEGRACIÓ D’INFANTS AMB NEE EN ELS DIFERENTS NIVELLS D’ENSENYAMENT


La integració escolar en centres ordinaris és sempre la forma més adequada d'escolaritzar als alumnes amb síndrome de Down?


Pot anar des de l'escolarització en centres d'educació especial fins a la integració en centres ordinaris. Passant per fórmules intermèdies com l'escolarització combinada entre ambdós tipus de centres, o les aules especialitzades en centres d'integració.

D’aquesta manera ens beneficiem tots, tant aquests infants amb NEE ja que s’integren en la societat, i els altres nens i nenes sense NEE aprenen el respecte i aprenen a créixer amb la diversitat.


La integració escolar dels alumnes amb síndrome de Down i pot entorpir l'avanç dels altres alumnes?


No existeixen estudis que demostrin efectes acadèmics negatius en els companys d'alumnes amb síndrome de Down, però si investigacions que reflecteixen millors resultats de l'aprenentatge quan hi ha diversitat.



Els infants sense NEE desenvolupen;


La tolerància, l'acceptació de l'altre o la formació en valors. Accepten millor la diferència i veuen amb normalitat la convivència amb persones diverses. No senten temor cap a aquesta realitat.

Els infants amb NEE interaccionen amb la societat en general i aprenen dels altres.


Quin és el millor col·legi per a integrar a un alumne amb síndrome de Down?


Aquest és un aspecte difícil de qüestionar, alguns dels factors a contemplar són:

La situació del col·legi (distància al domicili).

La presència de germans en el centre.

Els mitjans tècnics, materials i humans, per exemple, el professorat de suport amb el qual compta.

Les opcions futures que ofereix, al canviar d'etapa educativa o a l'acabar l'escolarització.


Fins a quin curs o nivell es pot considerar que el resultat pràctic de la integració escolar és satisfactori? I des de quin curs de l'ESO comencen a fallar els resultats?


Actualment amb la presència en centres de Secundària d'alumnes fins a 16 anys de forma obligatòria, alguns nois i noies amb síndrome de Down estan fent algun curs de l'ESO, però habitualment només primer i segon. Aquests solen ser en centres que tenen l'Educació Primària i la Secundària en el mateix lloc.

Una mesura metodològica que s'està utilitzant poc i que pot ser útil perquè els alumnes amb SD cursin l'Educació Secundària en instituts, són les aules específiques en centres ordinaris.


0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada