dissabte, 15 de maig del 2010

USEE

USEE. UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL.


Les USEE són uns recursos organitzatius d’atenció als alumnes que presenten NEE susceptibles de ser escolaritzats en centres específics, amb la finalitat d’afavorir la seva integració en l’entorn ordinari. Aquestes Unitats s’ubiquen en els centres públics i privats d’Educació Infantil i Primària i de Secundària.

Els alumnes que s’escolaritzin en aquestes unitats, si les seves condicions ho permeten, hauran de participar en les activitats programades amb caràcter general per a tots els alumnes del centre. També convé que destinin part del temps a compartir activitats amb el seu grup classe de referència, en activitats prèviament definides i amb agrupaments segons necessitats i possibilitats d’atenció. Per dur a terme aquesta integració, els professionals de la USEE s’hauran de coordinar amb la resta del professorat del centre quan als continguts, les activitats i els materials que s’elaborin específicament.

És per això que l’adscripció d’aquests alumnes es farà a un dels grups ordinaris en funció dels criteris educatius que s’apliquin, sigui el nivell d’aprenentatge assolit, sigui el conjunt de necessitats educatives a satisfer i en menor mesura, la seva edat cronològica.

L’avaluació d’aquests alumnes es farà a partir de la informació de les àrees aportada a les Comissions d’Avaluació per part dels professionals que hi han intervingut directament, dels programes Individualitzats i de l’evolució dels aprenentatges.



CREACIÓ DE LES USEE I PERFIL DELS ALUMNES


Les USEE es poden crear en aquells centres ordinaris que escolaritzin un grup significatiu d’alumnes amb NEE greus i permanents que serien susceptibles de ser escolaritzats en centres específics. Aquest perfil d’alumnat correspon al que habitualment reconeixem com de Centre d’Educació Especial quan aquestes necessitats educatives només podien ser ateses en aquesta modalitat d’escolarització.

Com a principi general serien alumnes que s’escolaritzarien en les USEE dels centres ordinaris públics o privats concertats, els que presenten les característiques següents:

  • Retard mental mitjà.
  • Trastorns de comportament, conductuals o caracterials d’origen orgànic.
  • Trastorns Generals del Desenvolupament i de la Conducta degudament informats i orientats.
  • Dèficits sensorials no associats a altres dèficits greus.
  • Trastorns motrius semidepenents associats a altres dèficits.
  • Trastorn de Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat greu.


En canvi no es consideren alumnes d’USEE els que presenten retards d’aprenentatge, els retards mentals lleugers i els que necessiten activitats de suport. Tampoc ho serien els que presenten problemes inespecífics de conducta. Cal recordar que per aquestes necessitats els centres educatius ordinaris disposen d’hores d’atenció a la diversitat, d’hores de professorat disponibles i de com a mínim un mestre d’educació especial.


HORES D’ASSISTÈNCIA


Els alumnes que assisteixen a una USEE tenen Necessitats Educatives Especials derivades de discapacitats d’origen clarament orgànic. La finalitat és compartir en un entorn ordinari i en el marc de l’escola inclusiva part del currículum comú a tots els alumnes, una part del seu temps el passaran amb els companys del grup classe al que estiguin assignats. No existeix un temps mínim d’estada a la USEE ja que això dependrà de les condicions i necessitats dels alumnes.

No obstant això, per garantir la integració, i amb caràcter general, seria recomanable que almenys un terç del temps escolar el dediquessin a les activitats amb el seu grup classe (Segons directrius de l’abril del 2007) fins a un cinquanta per cent del seu temps ajustant aquest temps a la singularitat dels alumnes i a la del centre on s’escolaritzen.

L’atenció d’aquests alumnes es pot portar a terme de la següent manera:

  • A la Unitat de Suport a l’Educació Especial a temps total (no recomanable).
  • A l’aula ordinària compartint amb la USEE (amb percentatges equivalents).
  • En fórmules organitzatives més flexibles sense perdre de vista les activitats generals per a tots els alumnes del centre.


AVALUACIÓ DELS ALUMNES

El marc de referència per a l’avaluació serà el que estigui recollit en el Pla Individualitzat corresponent. Proposen que els informes a l’Educació Infantil i Primària i a l’Educació Secundària Obligatòria es realitzin des de la cotutoria, és a dir, pels responsables de la USEE, el tutor del grup classe i amb l’aportació dels mestres/professors que intervinguin en les activitats educatives que aquests alumnes realitzin. Les particularitats de les avaluacions a l’Educació Secundària Obligatòria es recolliran en els documents específics d’aquesta etapa educativa.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada